Hatay'ın Yöresel Lezzetleri-1

Uzun zamandır taslaklarımda bekleyen yazıyı paylaşmak bugüne kısmetmiş :))

------------------------------------------------------------------------------------

Üniversiteden bir arkadaşımla geçenlerde yaptığım telefon konuşmasında bana son söylediği şey şu oldu :
"yenilebilecek herşeyi ama herşeyi çok özledim"

Doğru ya, yenilecek o kadar çok şey var ki hangi birini söylesin, "herşeyi" demek yeterli olur :)

Özellikle kahvaltı sofralarında il dışından gelen misafirlerin damaklarını şenlendirecek o kadar çok çeşit var ki, insan gerçekten bu zenginlikten övünerek bahsedebilir. Bir ucumuz Ankara da olduğundan onlardan da her defasında övgüyle dinlediğim lezzetlerimiz, giderken ne götürsem diye şaşkınlığa düşürüyor beni :)

Şimdilerde pazarlarda manavlarda misler gidi kokan dağ kekiği diğer adı ZAHTER..
Bizim kekik diğerlerinden oldukça farklı. Çünkü tamamen yabani ve yağan yağmurların suladığı, esen rüzgarların biçtiği, kuş uçmaz kervan geçmez dağlarda taşlarda biten, kahvaltımızın baş tacı, midemizin şifası bir kekik. İster kurutup çayını için ister baharat olarak kullanın (ki makarnalarda ve özellikle et ve tavuğa inanılmaz bir lezzet katıyor). Asıl tüketim şekli ise salatası! Hatay lı olmayan kime yaptıysam bu salatayı  beğenmeyen olmamıştır. Salatanın ana unsurlarından biri de olmazsa olmaz NAR EKŞİSİ elbette !
Şimdilerde Samandağı biberi oldukça popüler. Mesut Yar'ın Samandağı biberiyle zayıflaması, yine dikkatleri bizim yöreye çekti :) Gerçi o kapsül halinde kullandı ama Samandağı biberi inanılmaz lezzetli bir biber. Ben kahvaltıda bile tüketiyorum, o denli seviyorum. Havalar biraz daha ısınınca biberler kızarmaya başlayacak ve kırmızı biber hasadı başlayacak. Bu demek olacak ki BİBER SALÇASI yapımı başlayacak. Allahım o nasıl burcu burcu kokuş, o ne güzel bir lezzet. Ben çocukken sokaklarda oyun oynadığımda karnım acıkınca eve koşar anneme sıcak pideye biber salçası sürdürür, üzerine de hafif zeytin yağı ve kimyon koydururdum. O lezzeti hiç unutmam. Şimdilerde yemek hazır olmadığı zaman bunu yapmaya devam ederim, o da çocukluğumdaki gibi "yemek yiyemeyeceksin şimdi" diye söylenir..

Biber salçası olur da ya DOMATES SALÇASI? Her birinin hazırlığı ayrı bir tören, bir şenlik adeta! Domatesler özenle seçilir, kasa kasa alınıp evde bir güzel yıkanır doğranır, kaynatılır ve Antakyanın sıcağında güneşlendirilip bir güzel kavanozlara basılır.

Bu kavurucu sıcaklarda kurutulanlar sadece biber değil ki! Patlıcan, domates, kabak, salatalık vs. Salatalığı bilenler varmıdır bilmem, bizde kalın, içi çekirdekli salatalıklar dış kabuğu soyulup içi dolma gibi oyulup, bir güzel tuzlanıp güneşte kurutulur. Dolmasını yaptığınızda inanın lezzeti o kadar harikadır ki bir kere kurutmaya başladınız mı asla vazgeçemezsiniz.

Güz dedin mi ZEYTİN hasadı başlar. Köylerde herkes arı gibi çalışır. Güz yağmurlarıyla sulanan zeytinler yağlanır ve toplanmaya hazır hale gelir. Bunu duyduğumda çok şaşırmıştım. Eğer zeytinler yağmur görmeden toplanırsa çok lezzetsiz ve kuru olurmuş, yağlanması için yağmur görmesi lazımmış. Toplanan zeytinler tatlandırılır kavanozlanır kışın bir güzel istifade edilir. Antakya'da bir zeytin salatası yapılır ki dillere destan. Geçen İzmir den misafirlerim vardı. Onlara yaptım, İzmir e döndüğünde beni aradı ve salatayı nasıl yaptığımı sordu. Yiyenler hayran valla hayran :))

Yöresel lezzetlerin ikinci bölümüyle yakında görüşmek üzere :))

Not: lezzetlerden istifade etmek isteyenlere ücreti mukabilinde tedarik edilir :)



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bir Gülse Birsel Yazısı

Defter ciltleme

Keçeden Kitap Ayracı